Blij worden van een museumbezoek

Mensen met dementie worden blijer van museumbezoek

Vaak zorgt zo’n uitstapje er ook voor dat het contact met dierbaren beter wordt, blijkt uit onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Het onderzoek richt zich op het programma ‘Onvergetelijk’ dat sinds 2013 loopt in twaalf musea in Nederland. Er vinden interactieve rondleidingen en workshops plaats, waar mensen met dementie onder begeleiding aan mee doen. In het onderzoek dat nu is gepresenteerd is gekeken naar de ervaringen van 117 mensen met dementie en hun 128 begeleiders.

Mantelzorgers

De onderzoekers hebben gekeken hoe mensen met dementie zich voelden vóór het museumbezoek en erna. Ook mantelzorgers en andere begeleiders werden ondervraagd. De onderzoekers constateren dat de stemming van alle deelnemers duidelijk verbeterd was na het bezoek. Ze waren niet alleen blijer, ook ontstond beter contact tussen de demente museumbezoekers en de begeleiders. “Door over de kunstwerken te praten, kregen wij zicht op de emoties van mijn moeder. Dat lukt in het dagelijks leven minder goed”, zegt een van de familieleden. Volgens de Amsterdamse onderzoekers begonnen alzheimerpatiënten soms ineens te praten, terwijl ze thuis weinig zeggen.

Van Abbemuseum

Het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven hebben het programma destijds samen opgezet, meldt Omroep Brabant. Het idee voor de rondleidingen komt oorspronkelijk uit Amerika. Het Museum of Modert Art in New York nam daar het initiatief. Het is er al jaren een succes.

Op 21 september 2017 wordt in het Stedelijk Museum Amsterdam de publicatie ‘Onvergetelijk – Kunst en cultuur toegankelijk maken voor mensen met dementie en hun dierbaren‘ gepresenteerd.

Bron: NOS 17-8-2017 https://nos.nl/artikel/2188461-dementerenden-fleuren-op-door-bezoek-aan-museum.html