Verslag Symposium: Uitgaan voor iedereen

Vandaag organiseerde Art.1 Midden Nederland (Art.1 MN) in samenwerking met Stichting Smaak, Gemeente Amersfoort en de VVV het evenement ‘Uitgaan voor iedereen?’ in het Amersfoortse St. Pieters en Blokland Gasthuis. Het evenement is onderdeel van de landelijke Week van de Toegankelijkheid waarin men wil laten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Wethouder Houwing liet daar weten dat Amersfoort voor toegankelijk momenteel een voldoende scoort. “Maar we willen van een voldoende naar goed”, aldus de wethouder.

Tijdens ‘Uitgaan voor iedereen?’ ging het specifiek over de uitdaging voor de vrijetijdssector om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De bijeenkomst begon met een gesprek over toegankelijkheid met wethouder Bertien Houwing van Gemeente Amersfoort. Zij liet weten dat het verbeteren van toegankelijkheid in Amersfoort een taak van de gemeente is, maar ook als een gezamenlijke opdracht voor diverse partijen in Amersfoort.

Ook waren er bijdragen van Dick Houtzager die namens het College voor de Rechten van de Mens een toelichting gaf op het VN-verdrag ‘rechten personen met een beperking’. Eelke Kelderman (ervaringsdeskundige) vertelde over haar ANWB-gids ‘Bed&Breakfast zonder drempels’, Jean-Paul Aarsen over zijn werk als projectleider toegankelijkheid voor Gemeente Amersfoort en VVV Amersfoort en Anniek Brummel (adviseur toegankelijkheid Stichting 5D) over de toegankelijkheid van festivals en evenementen. Tijdens de lunch werd het door Bartimeus mogelijk gemaakt om met speciale brillen te ervaren hoe het is om te lunchen met een visuele beperking.

Lees ook op: http://www.art1middennederland.nl/toegankelijkheid-we-willen-van-een-voldoende-naar-goed/

Bekijk de foto via: https://www.facebook.com/pg/art1mn/photos/?tab=album&album_id=1249443715201252