MENU

Pop up Museum SMAAK

Afsluiting 3e editie Smaak

Bekijk via deze link het fotoalbum van onze afsluiting in het Pieters en Bloklands Gasthuis van afgesloten zondag.

Workshop Mondriaanhuis in Pop-up Museum SMAAK

Op 25 oktober jl. hebben drie medewerk(st)ers van […]

Lees verder...

Workshop Mondriaanhuis in Pop-up Museum SMAAK

Op 25 oktober jl. hebben drie medewerk(st)ers van de afdeling Educatie van het Mondriaanhuis een workshop verzorgd in het Pop-up Museum SMAAK. Tien kunstschilders in spe mochten uiteindelijk hun kunstwerken ter tentoonstelling aan het brede publiek in het museum een ‘zit’-plaats geven. Maar voor het zover was werd hun creativiteit en handmotoriek op de proef gesteld.

Marjory Degen van het Mondriaanhuis startte de workshopochtend met een korte presentatie over het leven en werk van Piet Mondriaan. Uiteraard startte die presentatie met de geboorte van Piet in de basisschool waar zijn vader schoolhoofd was in het centrum van Amersfoort in 1872. Zijn eerste acht jaren in Amersfoort bleken niet altijd even prettig, gezien de vele overstromingen van de Eem die – toen nog – in een open verbinding stond met de Zuiderzee en die vlak voor de school en woning van de familie Mondriaan aan de Korte Gracht liep. Op zijn achtste vertrok Piet – samen met zijn gezin – naar Winterwijk. Hier legde hij onder invloed van zijn vader (naast schoolhoofd ook een begenadigd tekenaar) en zijn oom (een toen al befaamd kunstschilder van landschappen) de basis voor zijn artistieke leven en abstracte kunst. Zijn vader vond dat Piet tekenaar moest worden om later in zijn voetsporen te kunnen treden. Met lichte tegenzin vertrok hij daarom naar Amsterdam om op de grafische school het vak van tekenaar (en leraar) te volgen. Zijn oom zag echter de kwaliteiten van Piet als schilder en nam hem daarom regelmatig mee op zijn landschapschildersessies. De appelboom in de tuin van zijn ouders in Winterswijk werd een veelvuldig door Piet aan het witte doek toevertrouwd object. En Piet zocht naar meer, juist door minder te laten zien. En zo evolueerde de appelboom van een nauwgezette figuratieve kopie van het origineel tot een abstracte weer gaven alleen met zwarte lijnen en (toen nog pastelkleurige) vlakken.

Na zijn bezoek aan een tentoonstelling in Parijs in de zomer van 1911 schilderde Piet Mondriaan – beïnvloed door zowel het kubisme waarmee hij op de tentoonstelling in aanraking kwam als de Theosofie waaraan hij zich sinds 1908 verbonden had – een van zijn eerste hoogtepunten: “Evolutie”. Met Evolutie gaf Mondriaan uiting aan het belangrijkste theosofische dogma: het spirituele ontwaken van de mens in drie stadia: de eerste fase (geheel links), is die van de onbewuste, blinde mens; de tweede fase (geheel rechts), verbeeldt de bewustwording van de mens; en de derde fase (midden), staat voor de verlichte mens. Voor Piet Mondriaan waren kunst en filosofie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Datzelfde jaar (1911) schildert Piet Mondriaan ook “de grijze boom”: de appelboom is verworden tot gebogen zwarte lijnen en – in diverse tinten – grijze vlakken. Eind 1911 vertrekt Piet Mondriaan naar Parijs om zich daar te vestigen en verder te bekwamen in de abstracte schilderkunst. Toen Mondriaan in 1914 zijn zieke vader in Nederland bezocht, brak de Eerste Wereldoorlog uit, waardoor hij niet kon terugkeren naar Parijs. Piet Mondriaan bleef zich verder ontwikkelen in de schilderkunst en met name in het abstraheren daarvan. Hij maakte ook kennis en vrienden met gelijkgestemde kunstenaars als Van Doesburg, Van der Leck en Huszár. Deze vier kunstenaars richtte in 1916 de groep ‘bewust abstracten’ of ‘werkelijk anderen’ op; de naam veranderde in 1917 naar het gelijknamige tijdschrift dat zij uitbrachten: De STIJL. Na WO-I dacht Piet Mondriaan in Parijs zijn oude kunstvrienden weer te ontmoeten in de veronderstelling dat zij zich ook verder ontwikkeld en bekwaamd hadden in de abstracte kunst. Maar dat bleek een behoorlijke tegenvaller. De Parijse kunstklok had gedurende de oorlogsjaren volledig stilgestaan. Deze teleurstelling weerhield Piet er niet van om door te gaan met zijn perfectionisme in het terugdringen van de schilderkunst tot rechte lijnen en rechthoekige vlakken en tot de primaire kleuren – naast zwart en wit – rood, geel en blauw.

Als gevolg van internationale spanningen en onder de dreiging van een naderende tweede wereldoorlog verhuisde Piet Mondriaan via Engeland (1938) uiteindelijk naar New York (Amerika, 1940). Hier ontmoette hij veel Europese vakgenoten (abstracte kunstenaars) die net als hij de oorlog ontvlucht waren. Ook kwam hij hier in aanraking met de Jazz en in het bijzonder de Boogiewoogie. En toen hij uiteindelijk in 1944 op 71-jarige leeftijd overleed aan een longontsteking liet hij zijn absolute – nog onvoltooide (deels al beschilderd en deels nog voorzien van stukjes gekleurde tape) – meesterwerk na: de Victory Boogie Woogie (sinds 1997 in Nederlands bezit: Gemeentemuseum Den Haag).

Na deze inspirerende presentatie namen Margot Peters en Febe Verheijen het vervolg van de workshop voor hun rekening. De tien aanwezigen zagen voor zich op tafel een zwart-wit foto van een boom, een wit vel papier, een zwarte stift en een schildersdoek. De eerste opdracht die Margot gaf luidde: Teken op het witte vel met de zwarte stift met een minimaal aantal lijnen en zo abstract mogelijk de boom op de foto na. Na het uitvoeren van deze ‘schijnbaar’ eenvoudige opdracht was het de bedoeling dat elke deelnemer zijn/haar tekening met zwarte verf en penseel overbracht op het witte doek. Nadat ook deze opdracht was volbracht ontvingen de deelnemers de drie primaire kleur aan verf op een schoteltje en moesten zij – zonder de kleuren te mengen – de witte vlakken op hun doek voorzien van deze drie kleuren: rood, geel en blauw. De tien kunstschilders kregen bij de opdracht voortdurend advies en ondersteuning van Margot en Febe; en soms ook van elkaar. Zo’n uur later mocht het Pop-up Museum SMAAK zich tien meesterwerkjes rijker rekenen. Ook deze schilderijtjes zijn nog tot het einde van de Pop-up maand (t/m zondag 29 oktober 2017) te bewonderen. Daarna krijgen de kunstenaars uiteraard hun eigen werk weer mee naar huis, waar zij ongetwijfeld een prominente plaats zullen krijgen.

Ook voor de fotograaf was het een ochtend genieten !

Bekijk hier het hele fotoalbum.

Workshop Mondriaanhuis in Pop-up Museum SMAAK

Op 25 oktober jl. hebben drie medewerk(st)ers van de afdeling Educatie van het Mondriaanhuis een workshop verzorgd in het Pop-up Museum SMAAK. Tien kunstschilders in spe mochten uiteindelijk hun kunstwerken ter tentoonstelling aan het brede publiek in het museum een ‘zit’-plaats geven. Maar voor het zover was werd hun creativiteit en handmotoriek op de proef gesteld.

Marjory Degen van het Mondriaanhuis startte de workshopochtend met een korte presentatie over het leven en werk van Piet Mondriaan. Uiteraard startte die presentatie met de geboorte van Piet in de basisschool waar zijn vader schoolhoofd was in het centrum van Amersfoort in 1872. Zijn eerste acht jaren in Amersfoort bleken niet altijd even prettig, gezien de vele overstromingen van de Eem die – toen nog – in een open verbinding stond met de Zuiderzee en die vlak voor de school en woning van de familie Mondriaan aan de Korte Gracht liep. Op zijn achtste vertrok Piet – samen met zijn gezin – naar Winterwijk. Hier legde hij onder invloed van zijn vader (naast schoolhoofd ook een begenadigd tekenaar) en zijn oom (een toen al befaamd kunstschilder van landschappen) de basis voor zijn artistieke leven en abstracte kunst. Zijn vader vond dat Piet tekenaar moest worden om later in zijn voetsporen te kunnen treden. Met lichte tegenzin vertrok hij daarom naar Amsterdam om op de grafische school het vak van tekenaar (en leraar) te volgen. Zijn oom zag echter de kwaliteiten van Piet als schilder en nam hem daarom regelmatig mee op zijn landschapschildersessies. De appelboom in de tuin van zijn ouders in Winterswijk werd een veelvuldig door Piet aan het witte doek toevertrouwd object. En Piet zocht naar meer, juist door minder te laten zien. En zo evolueerde de appelboom van een nauwgezette figuratieve kopie van het origineel tot een abstracte weer gaven alleen met zwarte lijnen en (toen nog pastelkleurige) vlakken.

Na zijn bezoek aan een tentoonstelling in Parijs in de zomer van 1911 schilderde Piet Mondriaan – beïnvloed door zowel het kubisme waarmee hij op de tentoonstelling in aanraking kwam als de Theosofie waaraan hij zich sinds 1908 verbonden had – een van zijn eerste hoogtepunten: “Evolutie”. Met Evolutie gaf Mondriaan uiting aan het belangrijkste theosofische dogma: het spirituele ontwaken van de mens in drie stadia: de eerste fase (geheel links), is die van de onbewuste, blinde mens; de tweede fase (geheel rechts), verbeeldt de bewustwording van de mens; en de derde fase (midden), staat voor de verlichte mens. Voor Piet Mondriaan waren kunst en filosofie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Datzelfde jaar (1911) schildert Piet Mondriaan ook “de grijze boom”: de appelboom is verworden tot gebogen zwarte lijnen en – in diverse tinten – grijze vlakken. Eind 1911 vertrekt Piet Mondriaan naar Parijs om zich daar te vestigen en verder te bekwamen in de abstracte schilderkunst. Toen Mondriaan in 1914 zijn zieke vader in Nederland bezocht, brak de Eerste Wereldoorlog uit, waardoor hij niet kon terugkeren naar Parijs. Piet Mondriaan bleef zich verder ontwikkelen in de schilderkunst en met name in het abstraheren daarvan. Hij maakte ook kennis en vrienden met gelijkgestemde kunstenaars als Van Doesburg, Van der Leck en Huszár. Deze vier kunstenaars richtte in 1916 de groep ‘bewust abstracten’ of ‘werkelijk anderen’ op; de naam veranderde in 1917 naar het gelijknamige tijdschrift dat zij uitbrachten: De STIJL. Na WO-I dacht Piet Mondriaan in Parijs zijn oude kunstvrienden weer te ontmoeten in de veronderstelling dat zij zich ook verder ontwikkeld en bekwaamd hadden in de abstracte kunst. Maar dat bleek een behoorlijke tegenvaller. De Parijse kunstklok had gedurende de oorlogsjaren volledig stilgestaan. Deze teleurstelling weerhield Piet er niet van om door te gaan met zijn perfectionisme in het terugdringen van de schilderkunst tot rechte lijnen en rechthoekige vlakken en tot de primaire kleuren – naast zwart en wit – rood, geel en blauw.

Als gevolg van internationale spanningen en onder de dreiging van een naderende tweede wereldoorlog verhuisde Piet Mondriaan via Engeland (1938) uiteindelijk naar New York (Amerika, 1940). Hier ontmoette hij veel Europese vakgenoten (abstracte kunstenaars) die net als hij de oorlog ontvlucht waren. Ook kwam hij hier in aanraking met de Jazz en in het bijzonder de Boogiewoogie. En toen hij uiteindelijk in 1944 op 71-jarige leeftijd overleed aan een longontsteking liet hij zijn absolute – nog onvoltooide (deels al beschilderd en deels nog voorzien van stukjes gekleurde tape) – meesterwerk na: de Victory Boogie Woogie (sinds 1997 in Nederlands bezit: Gemeentemuseum Den Haag).

Na deze inspirerende presentatie namen Margot Peters en Febe Verheijen het vervolg van de workshop voor hun rekening. De tien aanwezigen zagen voor zich op tafel een zwart-wit foto van een boom, een wit vel papier, een zwarte stift en een schildersdoek. De eerste opdracht die Margot gaf luidde: Teken op het witte vel met de zwarte stift met een minimaal aantal lijnen en zo abstract mogelijk de boom op de foto na. Na het uitvoeren van deze ‘schijnbaar’ eenvoudige opdracht was het de bedoeling dat elke deelnemer zijn/haar tekening met zwarte verf en penseel overbracht op het witte doek. Nadat ook deze opdracht was volbracht ontvingen de deelnemers de drie primaire kleur aan verf op een schoteltje en moesten zij – zonder de kleuren te mengen – de witte vlakken op hun doek voorzien van deze drie kleuren: rood, geel en blauw. De tien kunstschilders kregen bij de opdracht voortdurend advies en ondersteuning van Margot en Febe; en soms ook van elkaar. Zo’n uur later mocht het Pop-up Museum SMAAK zich tien meesterwerkjes rijker rekenen. Ook deze schilderijtjes zijn nog tot het einde van de Pop-up maand (t/m zondag 29 oktober 2017) te bewonderen. Daarna krijgen de kunstenaars uiteraard hun eigen werk weer mee naar huis, waar zij ongetwijfeld een prominente plaats zullen krijgen.

Ook voor de fotograaf was het een ochtend genieten !

Bekijk hier het hele fotoalbum.

Kinderspeurtocht in Museum SMAAK

Een van onze vrijwilligers kwam op het idee […]

Lees verder...

Kinderspeurtocht in Museum SMAAK

Een van onze vrijwilligers kwam op het idee om voor kinderen die met hun ouders of grootouders naar het museum komen ook iets lekkers te drinken aan te bieden. Het museum is tenslotte geopend voor iedereen! Nu hebben we drinkpakjes in het assortiment.
Zo ontstond het idee oom ook een speciale kinderspeurtocht door het Pop-up Museum te maken. Inmiddels is deze er voor kinderen vanaf groep 4 met een kleine prijs als beloning. Een aantal enthousiaste ‘Smaakmakers’ hebben de speurtocht al gedaan.
Kortom: gaat u naar de expositie, neem dan vooral uw (klein)kinderen mee want er is voor hen iets leuks te doen!

Kinderspeurtocht in Museum SMAAK

Een van onze vrijwilligers kwam op het idee om voor kinderen die met hun ouders of grootouders naar het museum komen ook iets lekkers te drinken aan te bieden. Het museum is tenslotte geopend voor iedereen! Nu hebben we drinkpakjes in het assortiment.
Zo ontstond het idee oom ook een speciale kinderspeurtocht door het Pop-up Museum te maken. Inmiddels is deze er voor kinderen vanaf groep 4 met een kleine prijs als beloning. Een aantal enthousiaste ‘Smaakmakers’ hebben de speurtocht al gedaan.
Kortom: gaat u naar de expositie, neem dan vooral uw (klein)kinderen mee want er is voor hen iets leuks te doen!

Gidsen zelf op bezoek in museum

Meestal struinen Anneke den Harder (69) en Rob Vlastuin (74) als gidsen van Gilde Amersfoort met groepen belangstellenden door de historische Amersfoortse binnenstad. Woensdag lieten ze zichzelf leiden en genoten van de abstracte kunst van Pop-up Museum SMAAK.

Lees het hele artikel hier >

Koren uit Oslo en Amersfoort zingen samen

Zulumuziek is wat hen bindt, het Noorse koor […]

Lees verder...

Koren uit Oslo en Amersfoort zingen samen

Zulumuziek is wat hen bindt, het Noorse koor INKULULEKO (betekent ‘vrijheid’ in Zulu) uit Oslo en het Amersfoortse koor Nomshikashika (dichtbij waar het gebeurt). Na een korte repetitie bleken ze uitstekend samen te kunnen zingen. Beide koren zijn dertig jaar geleden begonnen in de tijd dat de strijd tegen apartheid op velerlei wijzen moest worden gesteund, en nu hebben ze elkaar ontdekt en gaan steeds meer samen doen. Tore uit Noorwegen: „Komend jaar komt het Amersfoortse koor naar Oslo, en in 2019 gaan we samen naar Zuid Afrika.” De koren treden zondag 8 oktober 14:00 uur samen op in Pieters en Blokland Gasthuis.

Lees het artikel op De Stad Amersfoort >

Bekijk hier het fotoalbum van die dag.

Koren uit Oslo en Amersfoort zingen samen

Zulumuziek is wat hen bindt, het Noorse koor INKULULEKO (betekent ‘vrijheid’ in Zulu) uit Oslo en het Amersfoortse koor Nomshikashika (dichtbij waar het gebeurt). Na een korte repetitie bleken ze uitstekend samen te kunnen zingen. Beide koren zijn dertig jaar geleden begonnen in de tijd dat de strijd tegen apartheid op velerlei wijzen moest worden gesteund, en nu hebben ze elkaar ontdekt en gaan steeds meer samen doen. Tore uit Noorwegen: „Komend jaar komt het Amersfoortse koor naar Oslo, en in 2019 gaan we samen naar Zuid Afrika.” De koren treden zondag 8 oktober 14:00 uur samen op in Pieters en Blokland Gasthuis.

Lees het artikel op De Stad Amersfoort >

Bekijk hier het fotoalbum van die dag.

Openingslied Pop-up Museum SMAAK

Bij de opening van het museum werd met […]

Lees verder...

Openingslied Pop-up Museum SMAAK

Bij de opening van het museum werd met alle bewoners en vrijwilligers het openingslied gezongen.

Op de melodie van Glory Glory Hallelujah

In Amersfoort daar staat een huis, daar wonen wij zo graag
En Stichting Smaak die houdt daar deze opening vandaag
Voor de derde keer een heus museum zomaar bij ons thuis
Wees welkom in ons huis!!!

Alles is klaar dus kom maar binnen
Allen die de kunst beminnen
Pop-up Museum Smaak gaat beginnen
en het is Lekker Abstract!!!

Zing gezellig met ons mee!

Bekijk en filmpje en beluister het fragment.

Openingslied Pop-up Museum SMAAK

Bij de opening van het museum werd met alle bewoners en vrijwilligers het openingslied gezongen.

Op de melodie van Glory Glory Hallelujah

In Amersfoort daar staat een huis, daar wonen wij zo graag
En Stichting Smaak die houdt daar deze opening vandaag
Voor de derde keer een heus museum zomaar bij ons thuis
Wees welkom in ons huis!!!

Alles is klaar dus kom maar binnen
Allen die de kunst beminnen
Pop-up Museum Smaak gaat beginnen
en het is Lekker Abstract!!!

Zing gezellig met ons mee!

Bekijk en filmpje en beluister het fragment.

Lekker abstract in pop-up museum

Het enthousiasme straalt van de gezichten van Marie-José De Bie en Marlies Juffermans, beiden verbonden aan het pop-up museum SMAAK dat afgelopen zondag geopend is.

Lees het hele artikel hier >

Verslag Symposium: Uitgaan voor iedereen

Vandaag organiseerde Art.1 Midden Nederland (Art.1 MN) in […]

Lees verder...

Verslag Symposium: Uitgaan voor iedereen

Vandaag organiseerde Art.1 Midden Nederland (Art.1 MN) in samenwerking met Stichting Smaak, Gemeente Amersfoort en de VVV het evenement ‘Uitgaan voor iedereen?’ in het Amersfoortse St. Pieters en Blokland Gasthuis. Het evenement is onderdeel van de landelijke Week van de Toegankelijkheid waarin men wil laten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Wethouder Houwing liet daar weten dat Amersfoort voor toegankelijk momenteel een voldoende scoort. “Maar we willen van een voldoende naar goed”, aldus de wethouder.

Tijdens ‘Uitgaan voor iedereen?’ ging het specifiek over de uitdaging voor de vrijetijdssector om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De bijeenkomst begon met een gesprek over toegankelijkheid met wethouder Bertien Houwing van Gemeente Amersfoort. Zij liet weten dat het verbeteren van toegankelijkheid in Amersfoort een taak van de gemeente is, maar ook als een gezamenlijke opdracht voor diverse partijen in Amersfoort.

Ook waren er bijdragen van Dick Houtzager die namens het College voor de Rechten van de Mens een toelichting gaf op het VN-verdrag ‘rechten personen met een beperking’. Eelke Kelderman (ervaringsdeskundige) vertelde over haar ANWB-gids ‘Bed&Breakfast zonder drempels’, Jean-Paul Aarsen over zijn werk als projectleider toegankelijkheid voor Gemeente Amersfoort en VVV Amersfoort en Anniek Brummel (adviseur toegankelijkheid Stichting 5D) over de toegankelijkheid van festivals en evenementen. Tijdens de lunch werd het door Bartimeus mogelijk gemaakt om met speciale brillen te ervaren hoe het is om te lunchen met een visuele beperking.

Lees ook op: http://www.art1middennederland.nl/toegankelijkheid-we-willen-van-een-voldoende-naar-goed/

Bekijk de foto via: https://www.facebook.com/pg/art1mn/photos/?tab=album&album_id=1249443715201252

Verslag Symposium: Uitgaan voor iedereen

Vandaag organiseerde Art.1 Midden Nederland (Art.1 MN) in samenwerking met Stichting Smaak, Gemeente Amersfoort en de VVV het evenement ‘Uitgaan voor iedereen?’ in het Amersfoortse St. Pieters en Blokland Gasthuis. Het evenement is onderdeel van de landelijke Week van de Toegankelijkheid waarin men wil laten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Wethouder Houwing liet daar weten dat Amersfoort voor toegankelijk momenteel een voldoende scoort. “Maar we willen van een voldoende naar goed”, aldus de wethouder.

Tijdens ‘Uitgaan voor iedereen?’ ging het specifiek over de uitdaging voor de vrijetijdssector om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De bijeenkomst begon met een gesprek over toegankelijkheid met wethouder Bertien Houwing van Gemeente Amersfoort. Zij liet weten dat het verbeteren van toegankelijkheid in Amersfoort een taak van de gemeente is, maar ook als een gezamenlijke opdracht voor diverse partijen in Amersfoort.

Ook waren er bijdragen van Dick Houtzager die namens het College voor de Rechten van de Mens een toelichting gaf op het VN-verdrag ‘rechten personen met een beperking’. Eelke Kelderman (ervaringsdeskundige) vertelde over haar ANWB-gids ‘Bed&Breakfast zonder drempels’, Jean-Paul Aarsen over zijn werk als projectleider toegankelijkheid voor Gemeente Amersfoort en VVV Amersfoort en Anniek Brummel (adviseur toegankelijkheid Stichting 5D) over de toegankelijkheid van festivals en evenementen. Tijdens de lunch werd het door Bartimeus mogelijk gemaakt om met speciale brillen te ervaren hoe het is om te lunchen met een visuele beperking.

Lees ook op: http://www.art1middennederland.nl/toegankelijkheid-we-willen-van-een-voldoende-naar-goed/

Bekijk de foto via: https://www.facebook.com/pg/art1mn/photos/?tab=album&album_id=1249443715201252

Opening van Pop-up Museum Smaak 2017

Bekijk het openingsfilmpje om een impressie te krijgen van onze feestelijke opening! met dank aan AmersfoortGezien

Ouderen opnieuw keuze in kunst

Stichting Smaak organiseert ook dit jaar een pop-up museum in het St. Pieters en Bloklands Gasthuis aan de Davidshof.

Lees het volledige artikel hier >

Hulp bij het inrichten van het museum

Bob Pauls (bewoner van het Pieters en Bloklands Gasthuis) en Dirk van Zanten (vrijwilliger) hebben de afgelopen dagen geweldig geholpen bij het inrichten van het museum door Fons en Ineke.

Radio Golfbreker

Zaterdag 9 september jl. waren we te beluisteren op Radio Golfbreker. Beluister hier het hele fragment om meer achtergrond informatie te krijgen.

 

Interview met Marie-José

Interview met Marie-José De Bie van Biezonder.nl over de 3e editie van het Pop-up Museum Smaak 2017. Met dank aan AmersfoortGezien.

Wereld Alzheimer Dag

21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Op […]

Lees verder...

Wereld Alzheimer Dag

21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Op deze dag wordt wereldwijd extra aandacht besteed aan de groeiende groep mensen met dementie. Twaalf musea in Nederland bieden, speciaal voor deze dag, gratis rondleidingen voor mensen met dementie en hun naasten aan. Dit zijn geen normale rondleidingen, maar rondleidingen volgens de methodiek Onvergetelijk. Ook de afdeling Amersfoort e.o. organiseert activiteiten in het kader van Wereld Alzheimer Dag en Onvergetelijk. Zie https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/amersfoort-eo

Het Pieters en Bloklands Gasthuis en Pop-up Museum Smaak hebben ook een solidariteitssticker in de vorm van het vergeet-mij-nietje van Wereld Alzheimer Dag (zie op de glazen schuifdeuren bij de ingang). Het is geen keurmerk maar een teken van solidariteit met mensen met dementie.

Wereld Alzheimer Dag

21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Op deze dag wordt wereldwijd extra aandacht besteed aan de groeiende groep mensen met dementie. Twaalf musea in Nederland bieden, speciaal voor deze dag, gratis rondleidingen voor mensen met dementie en hun naasten aan. Dit zijn geen normale rondleidingen, maar rondleidingen volgens de methodiek Onvergetelijk. Ook de afdeling Amersfoort e.o. organiseert activiteiten in het kader van Wereld Alzheimer Dag en Onvergetelijk. Zie https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/amersfoort-eo

Het Pieters en Bloklands Gasthuis en Pop-up Museum Smaak hebben ook een solidariteitssticker in de vorm van het vergeet-mij-nietje van Wereld Alzheimer Dag (zie op de glazen schuifdeuren bij de ingang). Het is geen keurmerk maar een teken van solidariteit met mensen met dementie.

Graag stellen we aan u voor!

De gastconservatoren van het Pop-up Museum SMAAK 2017 […]

Lees verder...

Graag stellen we aan u voor!

De gastconservatoren van het Pop-up Museum SMAAK 2017 hebben hun definitieve keuzes gemaakt. Het thema “lekker abstract” bleek een grote uitdaging. Want wat is de essentie van abstracte kunst? Terwijl de ene gastconservator op zoek ging naar wat de kunstenaar met het werk wil uitdrukken, liet de ander zich leiden door wat de kijker in het werk zou kunnen zien. Onder begeleiding van de Amersfoortse kunstenaar Emile van der Kruk hebben de gastconservatoren de afgelopen maanden kunstenaars, musea en kunstverzamelaars bezocht om kunstwerken te selecteren. Het is de gastconservatoren gelukt weer een hele bijzondere expositie samen te stellen.

Kom kijken in oktober in het Gasthuis en dompel je onder in een unieke verzameling abstracte werken van kunstenaar in en om Amersfoort.Groepsfoto_2-s
Vlnr de gastconservatoren: Margreet Hamster, Helen Weeda, Jeltje Dam, Herma Bosch, Els van Veggel, Hennie van der Hammen. Op deze foto ontbreekt Martina Soeteman.

Graag stellen we aan u voor!

De gastconservatoren van het Pop-up Museum SMAAK 2017 hebben hun definitieve keuzes gemaakt. Het thema “lekker abstract” bleek een grote uitdaging. Want wat is de essentie van abstracte kunst? Terwijl de ene gastconservator op zoek ging naar wat de kunstenaar met het werk wil uitdrukken, liet de ander zich leiden door wat de kijker in het werk zou kunnen zien. Onder begeleiding van de Amersfoortse kunstenaar Emile van der Kruk hebben de gastconservatoren de afgelopen maanden kunstenaars, musea en kunstverzamelaars bezocht om kunstwerken te selecteren. Het is de gastconservatoren gelukt weer een hele bijzondere expositie samen te stellen.

Kom kijken in oktober in het Gasthuis en dompel je onder in een unieke verzameling abstracte werken van kunstenaar in en om Amersfoort.Groepsfoto_2-s
Vlnr de gastconservatoren: Margreet Hamster, Helen Weeda, Jeltje Dam, Herma Bosch, Els van Veggel, Hennie van der Hammen. Op deze foto ontbreekt Martina Soeteman.

Draagt u ons een warm hart toe?

Het Pop-up Museum SMAAK is een project van […]

Lees verder...

Draagt u ons een warm hart toe?

Het Pop-up Museum SMAAK is een project van stichting SMAAK. Het doel van de stichting is om door middel van kunst de kwaliteit van leven van actieve senioren en kwetsbare ouderen te verhogen. De stichting is daarbij afhankelijk van fondsen, sponsoren en donateurs. Draagt u stichting SMAAK een warm hart toe, steun ons dan met een donatie.

Stichting SMAAK heeft de culturele ANBI status. Donateurs van culturele ANBI’s hebben een extra belastingvoordeel, omdat voor hen een extra giftenaftrek geldt. Kijk verder op onze website (u kunt ook sponsor worden) en alvast dank voor uw bijdrage!

Draagt u ons een warm hart toe?

Het Pop-up Museum SMAAK is een project van stichting SMAAK. Het doel van de stichting is om door middel van kunst de kwaliteit van leven van actieve senioren en kwetsbare ouderen te verhogen. De stichting is daarbij afhankelijk van fondsen, sponsoren en donateurs. Draagt u stichting SMAAK een warm hart toe, steun ons dan met een donatie.

Stichting SMAAK heeft de culturele ANBI status. Donateurs van culturele ANBI’s hebben een extra belastingvoordeel, omdat voor hen een extra giftenaftrek geldt. Kijk verder op onze website (u kunt ook sponsor worden) en alvast dank voor uw bijdrage!

Kunst tegen eenzaamheid

Postmoderne Post is een kunstproject waarmee we kunst […]

Lees verder...

Kunst tegen eenzaamheid

Postmoderne Post is een kunstproject waarmee we kunst tegen eenzaamheid maken. In feite is het een eenvoudig concept. Tien kunstenaars zijn gekoppeld aan tien bewoners van Woonzorgcentrum Archipel. Ze hebben elkaar leren kennen bij de start van het project.

Wekelijks maken de kunstenaars een ansichtkaart. Ze tekenen, ze maken een collage, ze fotograferen, ze kiezen hun eigen vorm. Elke vrijdag krijgen de bewoners de nieuwe kaart in de bus. Een jaar lang! Natuurlijk schrijven de kunstenaars ook. De ene een uitgebreid verhaal, de ander wat beknopter.

Lees hier het hele artikel: https://ned7.nl/vrije-tijd/kunst-tegen-eenzaamheid

Bron: Ned7.nl van 28 mei 2017

Kunst tegen eenzaamheid

Postmoderne Post is een kunstproject waarmee we kunst tegen eenzaamheid maken. In feite is het een eenvoudig concept. Tien kunstenaars zijn gekoppeld aan tien bewoners van Woonzorgcentrum Archipel. Ze hebben elkaar leren kennen bij de start van het project.

Wekelijks maken de kunstenaars een ansichtkaart. Ze tekenen, ze maken een collage, ze fotograferen, ze kiezen hun eigen vorm. Elke vrijdag krijgen de bewoners de nieuwe kaart in de bus. Een jaar lang! Natuurlijk schrijven de kunstenaars ook. De ene een uitgebreid verhaal, de ander wat beknopter.

Lees hier het hele artikel: https://ned7.nl/vrije-tijd/kunst-tegen-eenzaamheid

Bron: Ned7.nl van 28 mei 2017

Blij worden van een museumbezoek

Mensen met dementie worden blijer van museumbezoek Vaak […]

Lees verder...

Blij worden van een museumbezoek

Mensen met dementie worden blijer van museumbezoek

Vaak zorgt zo’n uitstapje er ook voor dat het contact met dierbaren beter wordt, blijkt uit onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Het onderzoek richt zich op het programma ‘Onvergetelijk’ dat sinds 2013 loopt in twaalf musea in Nederland. Er vinden interactieve rondleidingen en workshops plaats, waar mensen met dementie onder begeleiding aan mee doen. In het onderzoek dat nu is gepresenteerd is gekeken naar de ervaringen van 117 mensen met dementie en hun 128 begeleiders.

Mantelzorgers

De onderzoekers hebben gekeken hoe mensen met dementie zich voelden vóór het museumbezoek en erna. Ook mantelzorgers en andere begeleiders werden ondervraagd. De onderzoekers constateren dat de stemming van alle deelnemers duidelijk verbeterd was na het bezoek. Ze waren niet alleen blijer, ook ontstond beter contact tussen de demente museumbezoekers en de begeleiders. “Door over de kunstwerken te praten, kregen wij zicht op de emoties van mijn moeder. Dat lukt in het dagelijks leven minder goed”, zegt een van de familieleden. Volgens de Amsterdamse onderzoekers begonnen alzheimerpatiënten soms ineens te praten, terwijl ze thuis weinig zeggen.

Van Abbemuseum

Het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven hebben het programma destijds samen opgezet, meldt Omroep Brabant. Het idee voor de rondleidingen komt oorspronkelijk uit Amerika. Het Museum of Modert Art in New York nam daar het initiatief. Het is er al jaren een succes.

Op 21 september 2017 wordt in het Stedelijk Museum Amsterdam de publicatie ‘Onvergetelijk – Kunst en cultuur toegankelijk maken voor mensen met dementie en hun dierbaren‘ gepresenteerd.

Bron: NOS 17-8-2017 https://nos.nl/artikel/2188461-dementerenden-fleuren-op-door-bezoek-aan-museum.html

Blij worden van een museumbezoek

Mensen met dementie worden blijer van museumbezoek

Vaak zorgt zo’n uitstapje er ook voor dat het contact met dierbaren beter wordt, blijkt uit onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Het onderzoek richt zich op het programma ‘Onvergetelijk’ dat sinds 2013 loopt in twaalf musea in Nederland. Er vinden interactieve rondleidingen en workshops plaats, waar mensen met dementie onder begeleiding aan mee doen. In het onderzoek dat nu is gepresenteerd is gekeken naar de ervaringen van 117 mensen met dementie en hun 128 begeleiders.

Mantelzorgers

De onderzoekers hebben gekeken hoe mensen met dementie zich voelden vóór het museumbezoek en erna. Ook mantelzorgers en andere begeleiders werden ondervraagd. De onderzoekers constateren dat de stemming van alle deelnemers duidelijk verbeterd was na het bezoek. Ze waren niet alleen blijer, ook ontstond beter contact tussen de demente museumbezoekers en de begeleiders. “Door over de kunstwerken te praten, kregen wij zicht op de emoties van mijn moeder. Dat lukt in het dagelijks leven minder goed”, zegt een van de familieleden. Volgens de Amsterdamse onderzoekers begonnen alzheimerpatiënten soms ineens te praten, terwijl ze thuis weinig zeggen.

Van Abbemuseum

Het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven hebben het programma destijds samen opgezet, meldt Omroep Brabant. Het idee voor de rondleidingen komt oorspronkelijk uit Amerika. Het Museum of Modert Art in New York nam daar het initiatief. Het is er al jaren een succes.

Op 21 september 2017 wordt in het Stedelijk Museum Amsterdam de publicatie ‘Onvergetelijk – Kunst en cultuur toegankelijk maken voor mensen met dementie en hun dierbaren‘ gepresenteerd.

Bron: NOS 17-8-2017 https://nos.nl/artikel/2188461-dementerenden-fleuren-op-door-bezoek-aan-museum.html