De opening vindt plaats op zondag 1 oktober […]

01 oktober

De opening vindt plaats op zondag 1 oktober a.s. van 14 tot 15 uur. Het is een besloten gebeurtenis waarvoor uitnodigingen worden verzonden. Wilt u iemand daar voor aanmelden of opgeven mail dan naar info@stichtingsmaak.nl.

De opening zal worden opgeluisterd door de groep Overstag.
Overstag is een groep ervaren volksmuzikanten die in een min of meer vaste samenstelling elke keer weer overstag gaan om datgene te doen waarvoor ze gevraagd worden. Een dansgroep begeleiden, een feestje opluisteren, een bal spelen, een koor begeleiden, of een klein concert geven: het is allemaal mogelijk. Nederlandse volksmuziek spelen we van nature, van smartlap tot bruidegommerschots. Wij zijn echter zeer beinvloed door onze deelname aan buitenlandse festivals, dus met evenveel gemak spelen we een bulgaarse horo, slowaakse cardas of een franse bourree. Verder spelen we graag klezmer ( joodse bruilofts muziek). 1 oktober spelen we in de onderstaande bezetting

Dwarsfluit: Margreet Carpay
Klarinet/sax: Anton Meijering
Accordeon: Annemieke Pauptit
Gitaar: Marjo Hoogzaad
Contrabas: Kez Mandersloot

01 oktober

De opening zal worden opgeluisterd door de groep Overstag.

Dwarsfluit: Margreet Carpay
Klarinet/sax: Anton Meijering
Accordeon: Annemieke Pauptit
Gitaar: Marjo Hoogzaad
Contrabas: Kez Mandersloot

Op woensdag 4 oktober a.s. organiseert Art.1 Midden […]

04 oktober, 10:00-14:00

Op woensdag 4 oktober a.s. organiseert Art.1 Midden Nederland i.s.m. Gemeente Amersfoort, VVV Amersfoort en Stichting Smaak het evenement ‘Uitgaan voor iedereen?’ in Amersfoort. Tijdens dit evenement willen we specifiek ingaan op de uitdaging voor de vrijetijdssector om deze toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. We richten ons op wet- en regelgeving, ervaringen uit de praktijk en oplossingen!

‘Uitgaan voor iedereen?’ is erg interessant voor professionals die werken in de horeca-, festival-, sport-, evenementenbranche en gemeentefunctionarissen die in hun werk hebben te maken met de vrijetijdssector. Het programma is ook erg interessant voor functionarissen binnen gemeenten met raakvlakken op dit thema, zoals ambtenaren die zich bezig houden met bouwvoorschriften en vergunningen. Ervaringsdeskundigen met een beperking zijn bijzonder welkom, om hun inzichten te delen tijdens het evenement. Andere geïnteresseerden zijn natuurlijk van harte welkom!

Week van de Toegankelijkheid 2017

‘Uitgaan voor iedereen?’ vindt plaats in de landelijke week van Toegankelijkheid. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid laten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. De Week van de Toegankelijkheid loopt in 2017 van 2 t/m 7 oktober. Het motto van de Week is dit jaar ‘Aan tafel’. Meer informatie: www.weekvandetoegankelijkheid.nl

Aanmelden verplicht

Tijdens het evenement zal een lunch worden aangeboden met aansluitend een rondleiding door het Pop-Up Museum SMAAK. Daarom is aanmelding verplicht. Dat kan via deze link: http://bit.ly/2o5IB9O
Blijf ook op de hoogte via het Facebook-event Uitgaan voor iedereen?

Deelname is gratis

Week van de Toegankelijkheid 2017

Aanmelden verplicht

Blijf ook op de hoogte via het Facebook-event Uitgaan voor iedereen?

Deelname is gratis

Het koor Duze NomShikaShika is een uniek koor […]

08 oktober, 14:00-15:30

Het koor Duze NomShikaShika is een uniek koor dat met enthousiasme en passie zwarte Zuid-Afrikaanse liederen zingt. Het koor wordt gevormd door zo’n 20 amateurzangers die uit het hele land voor de repetities naar Amersfoort komen. Het repertoire bestaat uit Zuid-Afrikaanse traditionals die met verve worden gebracht.

Het optreden op 8 oktober is extra bijzonder. Dan treedt Duze NomShikShika op samen met het zusterkoor Inkululeko uit Oslo. Deze combinatie staat garant voor een dynamische belevenis: laat u meenemen in de krachtige energie van de Zuid-Afrikaanse zang!

Toegang: gratis, uw vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd.

08 oktober, 14:00-15:30

Toegang: gratis, uw vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd.

14 oktober Film over abstracte kunst

14 oktober

Meer informatie volgt zsm.

15 oktober Kunstkijkroute

15 oktober, 13:00-17:00

De Kunstkijkroute van Amersfoort doet ons museum aan.

16 oktober, 13:30-16:30

Informatiebijeenkomst voor bestuurders en managers in de ouderenzorg […]

Informatiebijeenkomst voor bestuurders en managers in de ouderenzorg

Tijdens deze bijeenkomst ontvangen de aanwezigen informatie over de Stichting SMAAK, over (de organisatie van) het Pop-up Museum SMAAK en bijbehorende activiteiten en – van hun eigen collega – over wat een Pop-up Museum doet met een verpleeghuis, met de bewoners, met de medewerkers en met bezoekers. Er is plaats voor 50 bestuurders/managers. De bedoeling van deze informatiebijeenkomst is om op termijn ook in andere plaatsen een Pop-up Museum in een verpleeghuis en/of woonzorgcentrum te realiseren. Lees hier alle informatie en meld u aan.

Informatiebijeenkomst voor bestuurders en managers in de ouderenzorg

Kunst bij de koffie! Onder het genot van […]

Kunst bij de koffie!

Onder het genot van een kopje koffie of thee gaan we aan de slag met moderne kunst. In deze workshop onderzoeken en ontdekken we de strakke composities van Piet Mondriaan. We duiken in het bewogen leven van Vincent van Gogh en dat is pas het begin! Laat u verrassen door kunst, muziek, poëzie en uw eigen creativiteit, onder leiding van de workshopleider van het Kröller-Müller Museum. Wilt u gezellig komen kletsen over kunst, vindt u het leuk om meer te horen over beroemde kunstenaars of steekt u graag zelf de handen uit de mouwen? Dan zien we u graag op dinsdag 17 oktober om 10.30 uur!

Inschrijven via het onderstaande formulier of via de balie van het Pop-up Museum SMAAK.

Het maximaal aantal deelnemers is 12. Dus wees er snel bij, want “vol is vol” (bewoners PBG hebben voorrang).

Deelname € 5,- p.p.

Kunst bij de koffie!

Deelname € 5,- p.p.

Workshop: Lekker abstract door Jaap Broersma. We maken […]

22 oktober, 14:00-16:00

Workshop: Lekker abstract door Jaap Broersma.

We maken in het leven een groot onderscheid tussen de werkelijkheid en abstractie. Maar dat laatste is niet zoveel meer dan een simpele vertaling van de eerste. Een abstractie is een model van de werkelijkheid, eenvoudiger en daarom geschikt om bepaalde dingen mee te duiden. Ook de kunst is in belangrijke mate een abstractie. Elk schilderij is al een versimpelde (want tweedimensionale) weergave van de werkelijkheid. Een abstract schilderij gaat nog een stapje verder. Hier wordt een eigen taal opgebouwd om de werkelijkheid te bevatten. Vaak moet je eerst die taal begrijpen om iets van het kunstwerk te vatten en dat maakt abstracte kunst in het begin lastig.

In een korte presentatie neemt de kunstenaar en filosoof Jaap Broersma u mee in de wereld van de abstractie aan de hand van de werken van Mondriaan. De leidende vraag is hoe je met behulp van abstractie naar de werkelijkheid kan kijken.

Workshop
We gebruiken de simpele opzet van Mondriaan om het leven om ons heen vorm te geven. Daarvoor gebruiken we stift en papier. In simpele lijnen bouwen we een verhaal op van wat we zien en met name wat ons daarbij opvalt en wat we belangrijk vinden. We gebruiken kunst om iets te zeggen over wat we zien en meemaken. In groepjes van vijf schetsen we een beeld van de werkelijkheid.

Deelname € 5,- p.p.

Inschrijven via het onderstaande formulier of via de balie in het Pop-up Museum SMAAK.
Het maximaal aantal deelnemers is 30. Dus wees er snel bij, want “vol is vol”.

22 oktober, 14:00-16:00

Workshop: Lekker abstract door Jaap Broersma.

Workshop

Deelname € 5,- p.p.

Het maximaal aantal deelnemers is 30. Dus wees er snel bij, want “vol is vol”.

25 oktober, 10:00-12:00

Weinig kunstenaars maakten een zo grote verandering in […]

25 oktober, 10:00-12:00

Weinig kunstenaars maakten een zo grote verandering in hun werk door als Piet Mondriaan. De kunstenaar die we allemaal kennen van zijn geometrische abstracte schilderijen begon zijn carrière namelijk als landschapsschilder.

In deze lezing wordt u meegevoerd langs het oevre van Piet Mondriaan. Hij maakte een lange zoektocht door, op zoek naar zijn eigen kenmerkende stijl. Welke keuzes maakte Mondriaan? Wat inspireerde hem hiertoe? En hoe kwam hij uiteindelijk bij die zo kenmerkende primaire kleuren en rechte lijnen uit?

Naar aanleiding van de lezing komt u er tijdens de workshop “Abstraheren kun je leren” achter hoe u hetzelfde pad als Mondriaan kunt bewandelen. U ontdekt hoe u vanuit een realistische foto toewerkt naar een (bijna) abstract schilderij.

Het startpunt zijn foto’s van bomen en waar het eindpunt ligt, is geheel aan u. Aan de hand van voorbeelden en onder begeleiding van een museumdocent veranderen we deze realistische bomen in abstracte kunstwerken.

Het maximaal aantal deelnemers is 25. Dus wees er snel bij, want “vol is vol”.

Deelname is € 5,- p.p.

25 oktober, 10:00-12:00

Het maximaal aantal deelnemers is 25. Dus wees er snel bij, want “vol is vol”.

Deelname is € 5,- p.p.

Stichting “Vier het leven” organiseert culturele activiteiten voor […]

26 oktober

Stichting “Vier het leven” organiseert culturele activiteiten voor ouderen (65+), die niet graag alleen op stap gaan. Zij worden thuis opgehaald door een gastheer of gastvrouw van Vier het Leven en samen met andere gasten gaan zij gezellig naar de bioscoop, een concert, een theatervoorstelling of naar een museum. De deelnemers genieten van een drankje tussendoor en elkaars gezelschap en worden na afloop weer veilig thuisgebracht.

Wilt u meer informatie over de activiteiten van Vier het Leven of wilt u zich aanmelden voor een bezoek op 24 oktober aan Pop-Up Museum SMAAK in het Pieters en Bloklands Gasthuis, locatie Davidshof in Amersfoort? Klik dan hier

29 oktober Afsluiting

Informatie volgt zsm.