22 oktober Workshop: Lekker Abstract

Workshop: Lekker abstract door Jaap Broersma.

We maken in het leven een groot onderscheid tussen de werkelijkheid en abstractie. Maar dat laatste is niet zoveel meer dan een simpele vertaling van de eerste. Een abstractie is een model van de werkelijkheid, eenvoudiger en daarom geschikt om bepaalde dingen mee te duiden. Ook de kunst is in belangrijke mate een abstractie. Elk schilderij is al een versimpelde (want tweedimensionale) weergave van de werkelijkheid. Een abstract schilderij gaat nog een stapje verder. Hier wordt een eigen taal opgebouwd om de werkelijkheid te bevatten. Vaak moet je eerst die taal begrijpen om iets van het kunstwerk te vatten en dat maakt abstracte kunst in het begin lastig.

In een korte presentatie neemt de kunstenaar en filosoof Jaap Broersma u mee in de wereld van de abstractie aan de hand van de werken van Mondriaan. De leidende vraag is hoe je met behulp van abstractie naar de werkelijkheid kan kijken.

Workshop
We gebruiken de simpele opzet van Mondriaan om het leven om ons heen vorm te geven. Daarvoor gebruiken we stift en papier. In simpele lijnen bouwen we een verhaal op van wat we zien en met name wat ons daarbij opvalt en wat we belangrijk vinden. We gebruiken kunst om iets te zeggen over wat we zien en meemaken. In groepjes van vijf schetsen we een beeld van de werkelijkheid.

Deelname € 5,- p.p.

Inschrijven via het onderstaande formulier of via de balie in het Pop-up Museum SMAAK.
Het maximaal aantal deelnemers is 30. Dus wees er snel bij, want “vol is vol”.