Emile van der Kruk

In hoeverre is eigentijdse smaak de expressie van hoe we ons leven ervaren? Op het eerste gezicht lijkt het steeds vernieuwende modernisme als een trein over ons heen te razen. Naar mate we ouder worden lijkt het steeds minder te combineren met ons eigen innerlijk en biografie en hebben we de neiging af te haken. Als begeleider van de werkgroep gastconservatoren struinen we door de kunst met de vraag: Wat raakt ons en wat ervaren wij zelf als waarachtig? Dit zoeken naar je eigen verhaal in de kunst is een ontdekkingsreis. Het vereist een wakker flexibel laveervermogen tussen waarnemen in de buitenwereld en je binnenwereld. Het bepaalt je positie, je visie, je waarden. Het is zowel een feest als een confrontatie. Je vindt mijlpalen in je biografie. Het is ieder jaar weer spannend of het lukt. Het vereist iets van je zelf bloot te geven in een groep mensen die je niet kent en dat is moedig. Het is ontwapenend om mee te maken en ik sta iedere keer versteld van de goodwill om hier mee te worstelen en de verpletterende resultaten.