Informatiebijeenkomst Stichting SMAAK 16-10-2017

Mensen met dementie fleuren op in museum

Onderzoek van de Vrije Universiteit – onder leiding van professor Rose-Marie Dröes – heeft onlangs aangetoond dat kunst een positieve werking heeft op de oudere medemens en in het bijzonder op mensen met dementie. Een bezoek aan een museum maakt hen blijer en het contact met anderen wordt beter. Zie het artikel in het Parool over het project “Onvergetelijk; kunst voor mensen met dementie”.
Maar wat als oudere mensen niet (meer) zelf naar het museum kunnen …?

“Dan moet het museum maar naar deze mensen komen!” was de reactie van Marlies Juffermans in 2015.

Samen met Andries Potter richtte zij vervolgens de Stichting SMAAK (Senioren Met Anderen Actief in Kunst www.stichtingsmaak.nl) op en realiseerde datzelfde jaar gedurende de hele maand oktober het eerste Pop-up Museum SMAAK in het Pieters en Bloklands Gasthuis in het historisch centrum van Amersfoort. Inmiddels is het Pop-up Museum SMAAK – met de derde editie in oktober 2017 – de kinderschoenen ontgroeid en wil de Stichting SMAAK ook buiten Amersfoort vergelijkbare musea gaan organiseren samen met kunstenaars, ouderen/senioren, vrijwilligers èn met lokale zorgorganisaties: met U dus!

Met het museum richt de Stichting SMAAK zich op alle ouderen en niet alleen op cliënten en/of ouderen met geheugenproblematiek. Het museum – en de activiteiten die gedurende de museum-maand georganiseerd worden – is toegankelijk voor alle leeftijdscategorieën van jong tot oud.

Om u een idee te geven van het Pop-up Museum SMAAK en het uitgebreide activiteitenprogramma van lezingen, workshops en optredens daaromheen, nodigt de Stichting SMAAK u van harte uit voor een informatiebijeenkomst met aansluitend een rondleiding door het museum op maandag 16 oktober 2017 van 13:30 tot 16:30 uur in het Pieters en Blokland Gasthuis, locatie Davidshof, te Amersfoort.

Deelname is gratis, maar aangezien er slechts ruimte is voor 50 deelnemers, dient u zich wel vooraf aan te melden. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Opgeven kan t/m 9 oktober a.s. Vul hieronder het formulier in. Graag per persoon een eigen formulier. Ook al komt u met meerder personen van een en dezelfde organisatie.

Informatiebijeenkomst Stichting SMAAK 16-10-2017

pietersenbloklandsklein

Het programma

Het eerste deel van het programma van de informatiebijeenkomst over de Stichting SMAAK en het Pop-up Museum SMAAK vindt plaats in de mannenzaal.

13.30 uur – Ontvangst met koffie/thee
14:00 uur – Welkom en opening inclusief een korte toelichting op de stichting (organisatie) door Klazien Teeuwissen, voorzitter bestuur
14:15 uur – Film Stichting SMAAK
14:30 uur – Wat doet een pop-up museum in en met …
een verpleeghuis, de cliënten en medewerkers, en de bezoekers (zowel aan het verpleeghuis als aan het museum) door Bob Pluijter, bestuurder Pieters en Bloklands Gasthuis
14:50 uur – Een Pop-up Museum, ook in uw organisatie ?!
wat komt er kijken bij de organisatie en welke ondersteuning biedt Stichting SMAAK door Marlies Juffermans, directeur Stichting SMAAK

Vervolgens wandelen we via de binnentuin naar het St. Pieters en Bloklands Gasthuis, locatie Davidshof voor het tweede deel van deze informatiebijeenkomst.

15:15 uur – Korte pauze
15:30 uur – Rondleidingen door het museum in groepen van 10 a 15 personen onder leiding van gastconservatoren en rondleiders
16:30 uur – Sluiting

U treft alle adresgegevens hier >>