All Move 2 Groove – Body Percussie Performance

Bekijk hier de foto’s>

Vrijdag 15 oktober 2021. in het ICOON Theater Vathorst

Jongeren ontmoeten elkaar in een Body Percussie Performance uitgevoerd door 40 leerlingen van de deelnemende scholen: Het Element, afd. Taalcentrum Vathorst College.

Choreograaf: Santi Serratosa López (uit Barcelona, Spanje)

De ontmoeting vindt plaats door samen een korte voorstelling te maken. De voorstelling bestaat uit een aantal korte choreografieën bodymusic. Bodymusic (ook body-rhythm of bodypercussie genoemd) is een kunstvorm waarbij je zowel danser als muzikant bent. Er worden ritmes maakt door stampen, vingerknippen, klappen en stem, kortom: alles wat geluid kan maken. De ritmes worden in beweging en dans uitgevoerd. Er zijn geen materialen zoals muziekinstrumenten of speciale dansschoenen/danskleding nodig.

Taal en woorden zijn niet belangrijk. Het enige dat nodig is, is je eigen lichaam. Er is ook geen voorkennis nodig. Bodymusic is daarmee een laagdrempelige kunstvorm. Het spreekt zowel jongens als meisjes, mannen als vrouwen aan. Het is een dynamische kunstvorm die waar je niet alleen veel energie in kwijt kunt, maar die tegelijk ook energie en vooral plezier oproept, zowel bij de uitvoerders als bij de toeschouwers. Samenwerking is cruciaal, en de deelnemers zijn elk zowel verantwoordelijk voor het resultaat, als afhankelijk van de andere deelnemers.

All Move2Groove is een project van de stichting SMAAK. Het doel van SMAAK is om kunsteducatie mogelijk te maken voor kwetsbare groepen in de Nederlandse samenleving. Dat doet ze door verbindingen te leggen tussen het culturele en het sociale domein. SMAAK heeft zich in eerste instantie gericht op de doelgroep ouderen. Ze heeft het concept van het Pop-up Museum SMAAK ontwikkeld, waarbij senioren als curatoren tijdelijk exposities samenstellen die plaatvinden in verpleeghuizen. SMAAK heeft drie maal dit project opgezet, zo’n 200 vrijwilligers gemobiliseerd en in totaal bijna 10.000 bezoekers weten te trekken. De succesvolle fondswerving was in eigen beheer.