Een artistieke samensmelting tussen jong en oud

Kunstwerken

AxionContinu

AxionContinu te Utrecht is een organisatie voor wonen, zorg en revalidatie. Zij bieden zorg in Utrecht, IJsselstein, Lopik en De Bilt. Voor dit project hebben wij samengewerkt met De Bijnkershoek een groot en veelzijdig woonzorgcentrum aan de rand van Transwijk. Het Dagactiviteitencentrum, waar mensen die nog thuis wonen een of meer dagdelen of dagen naartoe gaan, heeft met twee groepen, een Nederlandstalige en anderstalige groep, meegedaan.

AxionContinu

Bezoekers Wijkcentrum Klokhuis

Huis Miereveld

Dit huis is een bruisende plek in Amersfoort-Zuid, het huis biedt ruimte voor ontmoeting, ondernemen en activiteiten. Door, met en voor wijkgenoten. Kortweg: meet & make.  Stichting Huis Miereveld heeft met plezier aan het project een Creatieve Knuffel voor Jou deelgenomen. Tijdens het Creatieve Knuffel voor Jou project ontstaan er ontmoetingen tussen oud en jong net zoals in ons huis. Door samen iets te doen, in dit geval een kunstwerk maken, ontstaat verbinding. Bij de eindpresentatie was dat goed te zien, jong en oud samen. Prachtig om te zien!

Huis Miereveld

Lindenhorst

King Arthur Groep is een thuiszorgorganisatie die zorg voor mensen met dementie kleinschalig organiseert. De kleinschalige woonzorgvoorziening Lindenhorst in het buurtschap Zevenhuizen (vanouds Hoogland) in de gemeente Bunschoten heeft aan het Creatieve Knuffel project meegedaan. De samenwerking tussen de jonge generatie en de oudere generatie sprak hen zeer aan, vooral omdat ze zo samen konden weergeven wat de coronatijd voor hen betekende.

Lindenhorst

Senior uit de omgeving

De leerlingen van Het Baarnsch Lyceum en Het Nieuwe Eemland hebben tijdens een Creatieve Knuffel voor Jou gewerkt met ouderen uit hun eigen omgeving. Opa’s, oma’s of tantes kwamen mee, maar ook de buurvrouw werd uitgenodigd. Ze spraken elkaar op school waar ze ook samen de lesbrief bestudeerden. Daarna werkten ze een aantal keer aan een creatieve uiting, zowel samen op school -de tekenlessen op beide scholen zaten regelmatig vol met ouderen en leerlingen- als samen thuis. Er ontstond zo een echte verbinding tussen de generaties.

Silverein

Silverein is een ouderenzorg organisatie in de regio Utrecht met als kernexpertise zorg thuis, verpleeghuiszorg en geriatrische revalidatie. Het levensverhaal van de bewoners is de rode draad door de zorg en ondersteuning. Het Birkhoven Park is een lokatie van Silverein, aan de Soesterweg in Amersfoort Zuid. Een groep van de dagbesteding heeft aan het project een Creatieve Knuffel voor Jou meegedaan.

Silverein

Het Baarnsch Lyceum

Het Baarnsch Lyceum heeft met klas V5 meegedaan, begeleid door Renate Munneke, kunstdocent. De school bestaat meer dan 100 jaar. Het is een kleinschalige school. Rond de 1.000 leerlingen voor havo, atheneum en gymnasium vormen samen met de medewerkers een hechte gemeenschap.

Het Baarnsch Lyceum

Het Nieuwe Eemland

Het Nieuwe Eemland heeft met havo klas 4 Tekenen meegedaan, begeleid door Lotte van Sonsbeek, kunstdocent. Het is een school voor mavo, havo, vwo en gymnasium. De school heeft ongeveer 1135 leerlingen en 130 medewerkers en is gevestigd aan de Daam Fockemalaan in Amersfoort.

Het Nieuwe Eemland

MBO Amersfoort

MBO Amersfoort, School voor Welzijn en Gezondheidszorg, heeft met eerstejaars studenten van de opleiding verzorgende IG meegedaan, begeleid door Nathalie Pols, kunstdocent en Mirelle Beenders, cultuurcoördinator.

MBO Amersfoort

ROC Nieuwegein

ROC Midden Nederland, GezondheidsZorg en Welzijn te Nieuwegein heeft meegedaan met twee groepen tweedejaars studenten van de opleiding Dienstverlening Zorg & Welzijn voor anderstaligen. Kevser Ceylan en Sennur Kan, beiden docent en studentcoach, hebben hen begeleid.

ROC Nieuwegein

Stagiaires Beytna

Vathorst College

Het Vathorst College heeft meegedaan met leerlingen van 5 vwo en 4 havo, begeleid door Milo Brinkkemper (BSL- coördinator), Rianne Snik en Judit Hodos (beiden kunstdocent),. Het Vathorst College is een openbare school voor vmbo-t, havo en vwo en is een onderdeel van het Vallei College in Amersfoort. De school bevindt zich in Amersfoort-Noord. Het is een school die Kunst en Cultuur ademt.

Vathorst College